“Ook in de pornowereld zal VR nog veel teweegbrengen”

1.069

In Kortrijk kunt u de beste game-opleiding ter wereld volgen. Dat zeggen wij niet, maar een internationale vakjury uit de game- en filmindustrie. Gisteren maakte The Rookies, een internationaal toonaangevende organisatie in de gamesector, opnieuw haar internationale ranking bekend van meest creatieve scholen. Dit jaar prijkt de opleiding Digital Arts and Entertainment van Howest op de eerste plaats in de categorie “Best game design and development”. Ze laat zo scholen uit Zweden, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk achter zich.

Niet zo lang geleden liepen we Kristel Balcaen, coördinator internationalisering van de Kortrijkse videogame-hogeschool in Japan tegen het lijf.  De school stond op de Tokio Game Show tussen de grote gamehuizen met een klein standje. 

De driejaarse opleiding ‘Digital Arts and Entertainment’ van hogescholengroep HoWest levert al enkele jaren gamedesigners af die hun strepen in de industrie al ruimschoots hebben verdiend. Kristel Balcaen, coördinator internationalisering, is hier aanwezig om de opleiding in Japan aan de man en vrouw te brengen. ”Van de 770 studenten zijn er ongeveer 110 die uit het buitenland komen, dus onze naam begint al een beetje te werken buiten de eigen landsgrenzen. We merken wel dat de kennis van het Engels hier in Japan zeer beperkt is, dus we zijn een beetje voorzichtig met onze verwachtingen. Onze focus ligt momenteel op het rekruteren van studenten buiten Europa. Zo staan we binnen twee weken ook nog op een beurs in India.”

Als je ziet aan welke topgames onze ex-studenten meewerken, dan mogen we daar gerust trots op zijn. Grand Theft  Auto V, Battlefield 3 & 4, Rise of the Tomb Raider, Age of Wonders 3, Ant-Man, The Jungle Book, Guardians of the Galaxy…

Kristel is ervan overtuigd dat de opleiding tot videogame-ontwikkelaar voldoende troeven in huis heeft om de Japanners te overtuigen om naar Kortrijk af te zakken. ”De invalshoek van de opleiding is dat gameprogrammeurs ook de kant van het design leren kennen en designers ook de kant van het programmeren. Al onze programmeurs leren ook steeds met 3D omgaan. Die opzet zal je niet dadelijk in opleidingen in andere landen vinden. Wij zijn nu tien jaar bezig, en hebben dus zeven jaar afgestudeerden. Als je ziet aan welke topgames ze meewerken, dan mogen we daar gerust trots op zijn. Ik heb hier verschillende ex-studenten die nu meewerken aan zeer bekende en populaire games of films. Dat alleen al verkoopt de opleiding.”

Grand Theft  Auto V, Battlefield 3 & 4, Rise of the Tomb Raider, Age of Wonders 3, Ant-Man, The Jungle Book, Guardians of the Galaxy… Dat zijn effectief mooie namen op het palmares.

“We kunnen daar als kleine Vlaming echt trots op zijn. We mogen dan wel een kleine hogeschool in Kortrijk zijn, maar we maken toch een verschil. Onze afgestudeerden beginnen nu op belangrijke leidinggevende posities te komen in de grote gamehuizen. Die spelen uiteraard een rol in wie er aangenomen wordt voor een volgend project. Dat helpt natuurlijk als je als afgestudeerde van onze school bij een van die bedrijven solliciteert.”

 

Veel Belgen zijn we hier nog niet tegen het lijf gelopen. Hoe zit het eigenlijk met onze eigen Belgische game-industrie, willen we van Kristel weten. “We hebben met Larian Studios in Gent één echt groot Belgisch gamebedrijf. De Belgische start up-cultuur is wel aan het groeien. De groei van de ‘indie’- en mobile games heeft daar zeker iets mee te maken. Het zijn games die je met een klein team kan maken. De grote, commerciële producties die je hier op de game show ziet, zijn gemaakt met minsten 200 mensen die er verschillende jaren aan werken. Zeker de 3D-games zijn enorm arbeidsintensief. Het is een artistiek proces waar heel veel werkuren in kruipen. In feite is 3D de ambacht van deze tijd. Je kan het vergelijken met hoe men vroeger houtsnijwerken met de hand maakte.”

Ook in de entertainment en pornowereld zal VR nog veel teweeg brengen.

Net als Tokio is Kortrijk ervan overtuigd dat virtual reality de toekomst is. “De technologie is zoveel verbeterd tegenover enkele jaren geleden, toen werd je er nog misselijk van (lacht). Ons onderzoeksteam is daar heel intensief mee bezig. Games zijn maatschappelijk zeer nuttig, en we zoeken uit hoe we de technologie kunnen overdragen naar andere sectoren. Zo is er een ‘game’ ontwikkeld voor een ziekenhuis in Kortrijk. De medewerkers kunnen hun brandveiligheidsoefeningen in virtual reality doen.

Ook in de entertainment en pornowereld zal VR nog veel teweegbrengen.” Dat er veel mogelijkheden zijn met VR in die sector, merk je ook hier op de beurs in de Romance Simulation Area. “Het is inderdaad verbazend dat het hier zo aanwezig is. Maar het is vaak die sector die de ontwikkeling van technologie voortstuwt. Het is mooi om te zien dat geek- en gamecultuur hier op de Tokio Game Show samenkomen. Ook bij onze studenten leeft trouwens de manga- en animecultuur heel hard. Velen willen dit bij ons dan ook gaan verwerken in hun projecten. We proberen wel hun blik te verruimen, in Vlaanderen hebben we tenslotte zelf een rijke geschiedenis met onder andere ons middeleeuws verleden.”

REACTIES

Lees ook Meer van deze auteur