Recensie Rogue One : A Star Wars Story!

8

Bijna exact een jaar nadat JJ Abrahams’ The Force Awakens in de zalen verscheen, kunnen we weer naar een a Galaxy far far away… Rogue One : A Star Wars Story is de langverwachte eerste Star Wars spin off. Aan het roer staat deze keer Gareth Edwards, een zelfverklaarde Star Warsgeek die zijn strepen verdiende in de recente Godzilla verfilming uit 2014, en Monsters, een low-budget maar desalniettemin knappe sci-fi prent uit 2010. U wil weten of Gareth JJ naar de kroon kan steken?

De film speelt zich af net voor de gebeurtenissen in Star Wars IV, die alweer in 1977 uitkwam. Om even uw geheugen op te frissen: in Star Wars IV werd dat superwapen gebruikt om een hele planeet op te blazen. Gelukkig hadden de leden van The Rebellion de plannen van Death Star in handen kunnen krijgen waardoor ze perfect wisten hoe ze het wapen (op spectaculaire wijze) onschadelijk moesten maken. Rogue One vertelt het verhaal van hoe de rebellen aan die plannen zijn geraakt!

We zien hoe Jyn Erso, knap neergezet door Felicity Jones, samen met haar brothers in arms The Empire te lijf gaat. Zoals we dat gewoon zijn van Star Warsfilms zien we prachtige locaties, komen we kleurrijke personages tegen en bevinden we ons in nieuwe ruimteschepen. Net zoals in JJ’s laatste Star Warsavontuur passeren er enkele bekende gezichten uit de originele trilogie de revue.

Rogue One heeft duidelijk een aparte sfeer die niet te vergelijken is met de andere Star Warsfilms. Het is meer een epische oorlogsfilm, dan een scifi saga over Jedi’s en The Force. Jedi masters komen er in deze film zelfs niet aan de pas. In tegenstelling tot The Force Awakens, dat zich spiegelde aan voorgaande films, zien we hier een compleet origineel verhaal, wat verfrissend is. Het komt allemaal wel wat traag op gang. Vanaf het midden van de film, wanneer iedereen voorgesteld is, komt er echt vaart in. Wie de trailer zag, weet al dat er enkele gevechtsscènes in een tropische setting plaatsvinden. Die scènes zijn in de film adembenemend.

The Force is strong met Gareth Edwards. Wij zijn zoals u kan lezen dus enthousiast over de film. Het was een risico om een Star Warsfilm te maken in een compleet andere sfeer dan de fans gewoon zijn, maar wat ons betreft is het experiment geslaagd. Volgend jaar kunnen we weer naar de cinema voor een Star Warsfilm, Episode IIX, waar we te zien zullen krijgen hoe Rey en haar vrienden weerstand bieden tegen The Order. In 2018 kunnen we met z’n allen weer naar het witte doek voor de tweede anthology film die ons laat kennismaken met een jonge Han Solo. Gouden tijden dus voor de Star Warsfans! Als alle films van dit niveau blijven, hoor je ons niet klagen! (FVDH)