Voor u getest: de BMW 530e iPerformance

326

In de nieuwe 5-reeks van BMW zit ook een hybride. Rijdt de  530e iPerformance even lekker als zijn volledige benzinebroer, de 530i? En is hij wel degelijk zuiniger? Wij testten het voor u uit.

Knap stukje techniek

BMW is al een tijdlang bezig om zijn wagenpark zo brandstofefficiënt mogelijk te maken. Vroeger deden ze dat met allerlei snufjes die in de windtunnel werden ontworpen, tegenwoordig bouwen ze stekkerauto’s.

Onder de kap van de 530e ligt een 2-liter viercilinder die 184 paarden levert. Die wordt bijgestaan door een elektromotor van 113pk. Die levert zijn vermogen eveneens af aan de achteras.

Het batterijpakket zit onder de achterste zetel en onder de koffer. Die is dus iets minder diep dan bij zijn niet-hybride broers, maar blijft wel voldoende groot.

Theoretisch gezien kunt u zuiver op elektriciteit vijftig kilometer ver rijden. In de testcyclus ligt het normverbruik op een luttele 1,9 liter per honderd kilometer, de CO2-uitstoot bedraagt slechts 44 gram per kilometer. De ijskappen mogen dus nog een beetje langer blijven liggen.

Dynamiek? Aanwezig!

Maar een merk dat de slogan Freude am Fahren draagt, koopt u natuurlijk niet alleen om de groene jongen mee uit te hangen. Sturen doet de Fünfer ondanks een meergewicht van 230 kilogram messcherp. Hij is comfortabel, maar tegelijk geeft het onderstel alles door wat er onder u gebeurt.

Ook de prestaties zijn in orde. Precies hetzelfde als die van de 330i, eigenlijk. Elektro- en benzinekracht werken goed samen. Wanneer u op benzine rijdt en het gaspedaal vloert, zorgt de elektromotor voor een extra boost. De isolatie is zo goed dat u zelfs niet altijd hoort of u nu op benzine of elektriciteit aan het karren bent. Gelukkig kunt u dat wel van het dashboard aflezen. En wat windgeruis betreft: zelfs bij overdreven snelheid heeft u daar niet de minste last van.

Hoe zit dat met het verbruik?

Wel, dat heeft u natuurlijk voor een groot stuk zelf in de hand. Puur op de elektromotor kunt u maximaal 140 km per uur halen, maar dan zal de actieradius ook drastisch ingekort worden. Wij reden op de snelweg vooral op benzine, waardoor de batterijen kunnen opladen. Op landelijke wegen gingen we over op elektropower. Zo kwamen we na een week uit op een gemiddeld verbruik van 6,4 liter per 100 kilometer. Daarbij heeft de wagen niet één keer aan de stekker gehangen. De meegeleverde oplaadkabel was – we zwanzen niet – tien centimeter te kort om ‘m thuis op te laden en onderweg voor een laadpunt kiezen was niet nuttig.

De actieradius op volle batterijen is ongeveer vijftig kilometer. Als u maximaal op vijfentwintig kilometer van uw werk woont, kan u het woon-werkverkeer doen zonder een druppel benzine te gebruiken. In dat geval moet de wagen uiteraard wel dagelijks aan de stekker. En moet u dus een stopcontact hebben dat voldoende dichtbij is.

Maar…

Er zijn drie rijmodi: Eco, Comfort en Sport. In de economische stand slaapt een flink deel van de paarden om zo zuinig mogelijk te rijden. Bolt u in Comfort, dan heeft u een heerlijk cruisende sedan die wel vooruit wil. In Sport is de gasrespons directer en het stuur zwaarder. Maar in tijden waarin een ophanging adaptief kan, mocht die in de laatste modus een beetje harder afgesteld zijn. Althans, dat is onze mening. Volgens BMW werd dat bewust zo gedaan, omdat de 530e iPerformance vooral gericht is op comfort.

De prijs

De hybride is natuurlijk een stukje duurder dan de zuivere benzineversie: vanaf 58.950 euro tegenover 54.400 euro. Weet bovendien dat aanvinken in de optielijst bij BMW aardig doortikt: ons testexemplaar kwam op 77.595 euro. Maar dan hoeft u niet meer langs de BIV-kassa te passeren. En u verbruikt normaalgesproken niet zo veel. Bovendien heeft de 530i toch geen zijdezachte zespitter meer, maar dezelfde tweeliter met andere software. De iPerformance is dus geen verkeerde keuze.

Een Touring van de iPerformance zal er niet komen. BMW verwacht dat deze versie vooral in Amerika enorm zal aanslaan en daar kopen ze nu eenmaal liever een berline.

En hoe zit dat nu met de pinkers?

Ons testexemplaar was uitgerust met Lane Departure Warning. Vanaf een snelheid van ongeveer 70 km per uur registreert de wagen wegmarkeringen. Wanneer u ongewild zo’n markering dreigt te overschrijden, dan geeft de wagen dat aan. Niet met een lichte trilling in het stuur of een akoestisch signaal. Het stuur wringt zowaar tegen, teneinde u toch op het juiste rijvak te houden. En dat is lastig.

Wanneer u de richtingaanwijzers gebruikt, weet de wagen dat u niet per abuis over de markering rijdt en dan doet-ie niks. Beter die pinkers gebruiken dus!

In cijfers

Cilinders: 4, in lijn
Inhoud: 1998cc
Gecombineerd vermogen: 252pk
Gecombineerde trekkracht: 420Nm
Acceleratie 0 – 100km/u: 6,2 seconden
Topsnelheid: 250 km/u (begrensd)
Gemiddeld verbruik: 1,9 l/ 100 km
CO2: 44 g/km

Lees ook Meer van deze auteur