Voor u getest: de Toyota GT86 A/T

374

Stel: u wil een fraai afgelijnde coupé met achterwielaandrijving, maar het moet ook nog een beetje budgetvriendelijk blijven. Dan is de Toyota GT86 een mogelijkheid.

Wat voorafging

Toen de Toyota Celica in 2006 met pensioen ging, had het Japanse merk alleen nog oerdegelijke, maar saaie vierwielers in het gamma. Toyota hield ons wel zoet met teasers van wat min of meer een opvolger voor die legendarische coupé moest worden. Er werd zelfs gefluisterd dat die opnieuw achterwielaandrijving zou krijgen, net als de eerste generaties van de Celica. En dan verscheen er een prototype: de FT86. Eentje met een 2.0-liter boxermotor van Subaru.

In 2011 werd de GT86 voorgesteld, samen met diens tweelingbroer, de Subaru BRZ. Die twee zijn, uitgezonderd kleurenopties en de badges, identiek. 200 atmosferische pk’s, een lage zitpositie, een laag zwaartepunt, slechts 1.205 kilogram droog aan de haak en inderdaad: achterwielaandrijving. Een feestbeest voor het betere smijt- en scheurwerk dus.

Vernieuwde GT86

Inmiddels is de GT86 – en de BRZ – een dikke vijf jaar op de markt en dat is een eeuwigheid in autoland. Dus werd het hoog tijd om een opgefriste versie op de markt te brengen. Deze nieuwe generatie heeft vooraan een nieuwe bumper, een iets grotere grille, hertekende koplampen, pinkers en mistlichten. Ook achteraan zien de bumper en de lichten er ietwat anders uit. De vernieuwde aerodynamica zorgt voor meer stabiliteit.

Binnenin treffen we een opgefrist interieur aan, een fraaier stuur en een multimediasysteem met aanraakscherm. Een achteruitrijcamera is voortaan gewoon standaard.

Onderhuids kreeg de GT86 andere schokdempers en veren, net als een dikkere stabilisatorstang. Qua veiligheidssysteem kunt u vanaf nu rekenen op Hill-Start Assist Control en een Emergency Brake Signal.

Rijden maar!

Na een druk op de startknop, komt een bulderend geluid uit de twee uit de kluiten gewassen uitlaatpijpen. 200pk uit een atmosferische 2-liter is een puike prestatie, maar het gebrek aan een turbo zorgt er tegelijk voor dat het maximumkoppel pas laat beschikbaar komt.

Een duwtje in de rug krijgt u bij 6.000 toeren, bij 7.500 omwentelingen per minuut hakt de begrenzer erin. U krijgt er dan wel een orkest bij om kippenvel van te krijgen.

Heeft uw wederhelft niet graag dat u op tijd en stond de paarden de sporen geeft? Geen probleem: met de boxer hoog in de toeren verstaat u toch geen fluit meer van wat ze zegt.

Een sprintmachine is de GT86 bijgevolg niet. De kans dat u met uw sportcoupé aan een stoplicht de duimen moet leggen tegen een of ander potent gezinshok, is reëel. Even krijg ik zelfs de neiging mijn voeten doorheen de bodemplaat te rammen en Fred Flintstone-gewijs zélf mee te trappen om er vaart in te krijgen.

De ophanging is hard, maar zonder oncomfortabel te worden. Ook op de snelweg is het heerlijk cruisen. Al moet u er vanaf 130 km per uur wel tamelijk wat windgeruis bijnemen.

Daar komen de bochten!

 

Over naar een bochtiger parcours, want de GT86 is uiteindelijk gemaakt voor het betere gooi- en smijtwerk. Daar voelt hij zich ook duidelijk in zijn element. Overstuur is makkelijk uit te lokken, maar de auto blijft altijd controleerbaar. Alles is mooi in evenwicht en de kuipzetels bieden meer dan voldoende zijdelingse steun.

Nog iets dat Toyota mooi voor mekaar gekregen heeft: de balans van de ESP. Of toch wanneer u ervoor kiest om die ingeschakeld te laten. Pas wanneer de situatie echt uit de hand dreigt te lopen, roept de elektronica het wiel met de minste grip weer tot de orde.

Het exemplaar waar wij mee reden, is er eentje met een automatische versnellingsbak. Die schakelt naadloos doorheen de zes verzetten, al lijkt het alsof-ie bij een plotse kickdown soms even moet nadenken welke versnelling nu de meest optimale is. Dat euvel kunt u makkelijk oplossen door de pook in Drive naar links te trekken en zelf te schakelen met de peddels achter het stuur.

Het verdict

Dankzij de sportieve, futuristische looks – en ook wel een beetje door het uitlaatgeluid – heeft u heel wat bekijks met de GT86. Al oogt én klinkt hij sneller dan hij daadwerkelijk is. Een handgeschakelde GT86 is iets vinniger dan een automatisch exemplaar, maar ook wat dorstiger. De eerste moet 33.400 euro kosten, de A/T 34.900 euro. Wat volgens ons een mooie prijs is voor een dergelijk fun ding dat bovendien ‘standaard’ al mooi aangekleed is.

In cijfers

Cilinders: 4, boxer
Inhoud: 1998cc
Vermogen: 200pk (bij 7.000tpm)
Trekkracht: 205Nm (bij 6.400tpm)
Acceleratie 0 – 100km/u: 7,6 seconden (automaat: 8,2)
Topsnelheid: 226 km/u (automaat: 210)
Gemiddeld verbruik: 7,8 l/ 100 km(automaat: 7,1)
CO2: 180 g/km (automaat: 164)

REACTIES

Lees ook Meer van deze auteur