Ariel Atom stelt een nieuw scheurijzer voor (foto’s)

737

Vederlicht én genoeg power aan boord: twee ingrediënten voor het ultieme rijplezier.

Eigenlijk begon het allemaal met Niki Smart, een student aan de Universiteit van Coventry. Die ontwierp een sportwagen waarbij hij zich liet inspireren door de filosofie van Lotus: als je het gewicht laag houdt, dan heb je niet belachelijk veel vermogen nodig om toch snel te zijn.

Simon Sanders, een hoofddocent aan diezelfde universiteit, zag wel brood in Smarts ontwerp. Hij financierde het project en in 1996 werd de eerste Ariel Atom voorgesteld op de British International Motorshow.

Inmiddels zijn we al enkele generaties verder. Tijdens het Goodwood Festival of Speed, dat dit weekend plaats zal vinden, zal de Ariel Atom 4 voorgesteld worden. Die oogt ongeveer hetzelfde als zijn voorganger, maar is toch helemaal anders. De enige onderdelen die overeenkomen met het vorig model, zijn de tankklep, het rempedaal en de koppeling.

Voor de krachtbron werd wederom aangeklopt bij Honda. Net voor de achteras ligt de 2-liter turbo die we kennen uit de Honda Civic Type R. Die levert 320pk en 410Nm koppel, waarmee de lichte (het exacte gewicht is nog niet bekendgemaakt) auto de sprint naar de honderd doet in een luttele 2,8 seconden.

Om te kunnen voldoen aan de steeds strenger wordende veiligheidsnormen, werd de auto ook op dat vlak aangepast. Ook de ruimte voor de inzittenden is volgens Atom groter geworden, net als de benzinetank. Gooi je ‘m vol, dan moet je voortaan zo’n 480 kilometer ver geraken.

1

Picture 1 of 10

REACTIES