Audi geeft Brussel dikke middelvinger met deze auto’s (foto’s)

6.769

Wie had dit nu zien aankomen?

De Audi A6 en A7 zijn zopas vernieuwd. Concreet wil dit zeggen dat er weldra ook een nieuwe RS6 en RS7 zal komen.

Maar tegenwoordig is het bij de Duitsers ook de gewoonte om een light-versie van hun scheurijzers te maken. Zo hebben ze bij BMW tegenwoordig bijvoorbeeld de M550i net onder de M5. Bij Audi hebben ze dan weer de S6 en S7.

Bij de vorige generatie lag er daar een 4-liter benzinemotor met 450pk in het vooronder. En wie weldra in Azië en het Midden-Oosten een Audi A6 of A7 bestelt, krijgt die met een 2.9-liter grote benzinemotor geleverd.

Audi heeft echter besloten om de nieuwe S6 en S7 in Europa te gaan leveren met een… V6 TDI. Jawel, dames en heren: een blok dat draait op diesel, de brandstof die door Brussel tegenwoordig keihard verketterd wordt, als was het door de duivel zelve gebrouwen.

Ook met dieselpower gaat dat flink vooruit. De TDI in kwestie genereert 349pk en 700Nm koppel. De S6 Sedan zal hiermee de sprint van 0 naar 100 km/u doen in exact 5 seconden, de S6 Avant en S7 in 5,1 seconde. De topsnelheid bedraagt in alle gevallen een begrensde 250 km/u.

De beslissing van Audi om deze sportieveling uit te rusten met een diesel-krachtbron is opmerkelijk, zeker in tijden waarin verschillende merken net besluiten om helemaal geen dieselauto’s meer te produceren wegens passé.

Mogelijk is deze dikke middelvinger richting Brussel om te zeggen: “Diesel is nog bijlange niet dood, lang leve diesel.” Maar allicht ligt de waarheid elders. Bij VAG hebben ze er de laatste tijd moeite mee om hun benzinemotoren te laten voldoen aan de steeds strenger wordende Europese normen, en hebben ze er daarom maar een diesel ingelepeld.

1

Picture 1 of 18

REACTIES

Lees ook Meer van deze auteur