Deze dikke bakken koopt u vandaag voor minder dan een Bitcoin

96

Een bitcoin is op het moment van schrijven 14.500 euro waard. Sommigen zien de virtuele munt in de nabije toekomst serieus crashen. Voor het zo ver is, zochten wij op 2dehands.be uit welke vierwielers u vandaag kunt kopen voor minder dan een Bitcoin.

Geen nieuwe auto’s natuurlijk: zo veel heeft u immers niet voor 14.500 euro. Neen, wij snuffelden op 2dehands.be naar klassiekers en andere speciale vierwielers.

Keiser Flathead ‘Shoebox’ van 1949, 8.000 euro

Lang voor de Bitcoin bestond, was Keiser nog een Amerikaans automerk. Aangedreven door een flathead zes-in-lijn hoeft u van deze Amerikaan geen strepentrekker te verwachten. Dit exemplaar kreeg een custom-look en krijgt best een handige Harry als nieuw baasje. De wagen heeft namelijk hier en daar nog wat afwerking nodig, zoals het plaatsen van de ramen.

Triumph Spitfire van 1975, 8.450 euro

Misschien ook voor knutselaars, want Britse oldtimers staan nu niet meteen bekend om hun betrouwbaarheid. Het ontwerp is Italiaans en dat is er aan te zien. In de goeie zin bedoelen we dat. De 1.5 in het vooronder levert 70pk. Maar dankzij het lage gewicht van de auto – net geen achthonderd kilogram – en de achterwielaandrijving, valt hier heel wat zomers plezier mee te beleven.

Peugeot RZC van 2011, 10.500 euro

Eigenlijk was de 308 RCZ louter bedoeld als conceptauto. Maar de bezoekers op de IAA in Frankfurt waren zo laaiend enthousiast, dat Peugeot besloot de wagen in productie te nemen. Desondanks het gespierde uiterlijk blijft het onder de kap redelijk bescheiden. Dit exemplaar is een 1.6-benzine die 156pk levert. Maar dat maakt de wagen natuurlijk ook qua taksen en verzekering budgetvriendelijk.

BMW 318i cabriolet van 1992, 10.750 euro

De E30-generatie van de BMW’s 3-reeks is de afgelopen jaren sterk in waarde gestegen. Het is dan ook een liefhebbersauto die haast als een kart stuurt: de volgende generatie was heel wat volwassener, groter en zwaarder. Geen zijdezacht spinnende zes-in-lijn in dit exemplaar, maar wel een bescheiden vierpitter.

Citroën DS van 1964, 11.000 euro

Snoek, strijkijzer, kikkersmoel, schol, mossel: de DS heeft heel wat troetelnaampjes. Maar toen die in 1955 werd voorgesteld op het Autosalon van Parijs, sloeg die meteen in als een bom. Tijdens die eerste dag werden er al 12.000 besteld, in een week tijd liep dat aantal op tot 80.000. Dit exemplaar is nog in ongerestaureerde, originele staat en rijdende staat. Om perfect te zijn, moet hij wel wat opgefrist worden.

Renault Clio RS van 2010, 12.800 euro

De Renault Clio RS is een hot hatch in de puurste zin van het woord. 200Pk losjes op de voorwielen. Niet bepaald weggelegd voor de beginnende bestuurder, maar wel een plezierig scheurijzer. Dit exemplaar is dan ook nog eens mooi in het zwart-wit uitgevoerd.

Ford Mustang coupé van 2005, 14.000 euro

Ideaal voor de liefhebbers van ponycars. Voor dit geld hebt u een automaat met nog geen 100.000 kilometer op de teller. Onder de kap ligt een 4-liter grote V6 die 220pk levert. Niet bijzonder snel, wel redelijk dorstig. Maar hey, het is een Mustang. En bovendien van de eerste generatie die teruggreep naar het originele design uit de jaren zestig.

Audi Quattro van 1985, 14.000 euro

Tegenwoordig heeft ieder premium merk wel een personenauto met vierwielaandrijving, maar deze Audi Quattro, die in 1980 werd voorgesteld, was de eerste die ooit in productie ging. Het was met zijn 2.2-liter groot, turbogeblazen blok voor die tijd ook nog eens een bijzonder potente auto. Tegenwoordig heeft de oer-Quattro een klassiekersstatus bereikt en het ziet er naar uit dat de prijzen de komende jaren sterk zullen stijgen. Een prima herinvestering voor de Bitcoin dus!

 

REACTIES

Lees ook Meer van deze auteur