Deze Nederlandse vliegende auto is helemaal klaar voor productie

324

Is er file? Rotor uit het dak klappen en vliegen maar.

Vorig jaar werd de PAL-V Liberty voorgesteld in Monaco. Dat was toen nog een prototype, maar inmiddels is het productiemodel helemaal klaar voor het autosalon van Genève.

Het voertuig is legaal voor op de openbare weg. Wie er liever de lucht mee ingaat, die klapt gewoon de rotor op het dak uit. Zo verandert de PAL-V Liberty in een gyrocopter. De rotor wordt dus niet aangedreven door een motor, maar wel door de rij- of vliegwind. Er werd voor dit systeem gekozen omdat het niet alleen eenvoudig te besturen valt, maar ook nog eens bijzonder veilig is. Mocht u hoog in de lucht plots in panne vallen, dan zakt het voertuig namelijk gecontroleerd naar beneden.

CEO Dingemanse wil ook nog kwijt dat er niet alleen veel aandacht werd besteed aan de veiligheid, maar ook aan de nodige certificaten. De Liberty kan weldra dus wel degelijk verkocht én gebruikt worden. Al heeft u daarvoor wel een rijbewijs en een autogirovliegbrevet voor nodig.

Tot slot nog enkele cijfers. Op de begane grond is de topsnelheid 160 km/u, in de lucht 180 km/u. De minimumsnelheid om te kunnen vliegen is 50 km/u. Rijdend verbruikt de benzinemotor gemiddeld 7,6 liter per honderd kilometer, vliegend wordt dat 26 liter per uur. De goedkoopste versie zal zo’n 299.000 euro kosten.

1

Picture 1 of 3

REACTIES

Lees ook Meer van deze auteur