Deze prachtige klassieker kan weldra de uwe worden (foto’s)

792

Het is de oervader van de meest succesvolle Japanse sportwagenserie ooit.

Tegenwoordig staat er een Nissan 370Z in de Nissan-toonzalen, maar eigenlijk begon het allemaal met de 240Z.

In 1963 geeft Nissan opdracht aan ontwerper Albrecht Goertz een sportcoupé te tekenen. Boven Goertz’ tekentafel hangt een poster van een Jaguar E-Type en aan zijn ontwerp te zien, werkte die poster inspirerend.

Nissan was van plan om een Yamaha-blok te gebruiken in deze nieuwe sportwagen, maar die motor blijkt niet aan hun eisen te voldoen en dus steken ze hun plannen in de koelkast. Nissan gaat verder met het bouwen van enkel weinig spannende auto’s, waarvan de verkoop niet bepaald gigantisch te noemen is.

In 1967 geeft vraagt Nissan aan de Japanse ontwerper Utaka Katayama een sportwagen op papier te zetten die de godganse wereld met verstomming moet slaan. Katayama haalt het eerdere werk van Goertz weer uit de koelkast, kijkt ernaar, ziet dat het redelijk goed is en past hier en daar nog wat aan.

In 1969 staat de Nissan – in die tijd buiten Japan nog als Datsun verkocht – 240Z op de Motor Show van Tokyo te blinken. De sportwagen is niet alleen bloedmooi, maar belooft dankzij achterwielaandrijving, onafhankelijke wielophanging en een mooie gewichtsbalans ook nog eens een prima wegligging. De 2,4-liter grote zescilinder produceert 150pk, waarmee de 1.200 kilogram zware wagen voor die tijd bijzonder vlot is.

Er kwam ook nog een speciale, gelimiteerde versie omwille van homologatieredenen om ook mee te mogen doen in de racerij: de 240ZG. De G staat hier voor Grande. De ZG kreeg iets meer vermogen, een front van koolstofvezel en bredere wielkasten. Deze speciale reeks was enkel beschikbaar in de kleuren Grand Prix Maroon, Grand Prix Red en Grand Prix White.

Eén daarvan wordt in augustus verkocht bij RM Sotheby’s in Monterey. Het is een exemplaar uit 1972 in de kleur Grand Prix Maroon en met een heuse racehistorie. Een buitenkans voor verzamelaars en liefhebbers van klassieke, Japanse sportwagens. De auto heeft het stuur rechts, omdat de ZG nieuw enkel in Japan verkocht werd.

1

Picture 1 of 15

REACTIES

Lees ook Meer van deze auteur