Dit zijn de vijf grootste flops van Google

1.426

Een forse winstdaling voor Alphabet, het moederbedrijf van Google. In het eerste kwartaal van het jaar daalde de winst van 9,4 miljard dollar naar 6,6 miljard. En dat kwam niet alleen door de boete van 1,7 miljard dollar die het bedrijf kreeg van de Europese Commissie.

Maar niet getreurd, want de omzet van het bedrijf steeg weliswaar. Van 31 miljard in de eerste drie maanden van vorig jaar tot 36 miljard in dezelfde periode dit jaar. Dus de jongens en meisjes achter de befaamde zoekmachine kunnen nog even op beide oren slapen. Maar willen ze de beleggers terug een boost van vertrouwen geven, moeten ze dringend terug weer met wat innovatiefs op de proppen komen.

Dat doen ze momenteel met het  ontwikkelen van prototypetechnologie voor vouwbare smartphones.  Ook de nieuwe manier van laden en navigeren door webpagina’,s genaamd Portals, klinkt veelbelovend. 

Maar ook een gigant als Google moet toegeven dat ze wat mislukkingen achter de rug heeft. 

Volgende vijf Google-producten zijn een stille dood gestorven of zijn er mee bezig,  omdat ze nooit aansloegen bij het grote publiek.

5. ALLO

Allo was de chatapp die Google eind 2016 introduceerde als opvolger van Hangouts. De app onderscheidde zich met kunstmatige intelligentie, waarmee het reacties voorstelt gebaseerd op waar een gesprek over gaat. Die functie is ondertussen ook ingebouwd in de app Android Messages, dat voorheen bekend stond als de standaard SMS-app op Android-toestellen. Maar in maart van dit jaar besliste Google de brui te geven aan deze app, daar ‘maar’ slechts 50 miljoen gebruikers er gebruik van maakten. Ter vergelijking: ‘s werelds grootste chatdienst WhatsApp heeft ruim 1,5 miljard gebruikers.

4. WEAR OS

Googles besturingssysteem voor smartphones blijft interessant, maar er zit nauwelijks leven in. Plus het feit dat Wear OS regelmatig te kampen krijgt met bugs die traag worden opgelost, helpt ook niet. Daarnaast zijn er gewoonweg heel weinig nieuwe smartwatches voor Wear OS. Waarschijnlijk omdat de verkopen tegenvallen. De concurrentie is dan ook niet van de minste: Apple, Fitbit en Samsung. Alle drie gebruiken ze hun eigen software, waardoor smartwatches met de Google-software nog maar een erg klein marktaandeel hebben. 

3. GOOGLE GLASS

In 2015 stopte Google met de verkoop van de slimme bril aan particuliere klanten. Er lagen vier redenen aan de basis hiervoor. Ten eerste door de klachten van omstaanders. Want met de bril kon  je niet goed zien of iemand een foto van je maakte of je aan het filmen was, waardoor sommige mensen voelden dat hun privacy werd geschonden. De bril zag er ook te nerdy uit. De Amerikaanse pers noemde de Google Glass zelfs al spottend een ‘kuisheidsgordel voor het gezicht’. Maar er waren ook juridische bezwaren. Zo waren er staten in de VS die het wettelijk verboden maakten om met de bril te autorijden. Maar de grootste reden dat de verkoop werd stopgezet, was omdat er geen nood was aan deze bril. Je kon er namelijk foto’s en video’s mee maken, je e-mail checken, berichtjes versturen en je de weg laten wijzen. Kortom, alles wat je met je smartphone ook al kunt.

Maar Google heeft de bril nog niet volledig afgeschreven. Het concept van de slimme bril voor augmented reality is nog steeds springlevend.

2. PROJECT ARA

Het was een van de meest veelbelovende projecten van de zoekgigant: namelijk een modulaire smartphone met verwisselbare onderdelen als een camera, speaker en accu . Het toestel zou uitgebracht worden in drie formaten en een relatief lage instapprijs hebben, waarna het door de gebruiker uit te breiden was naar eigen invulling. Het had de eerste echte Google-smartphone moeten worden. Hoewel de technologie nog niet zo vergevorderd is dat je daadwerkelijk zelf je smartphone kunt upgraden door bijvoorbeeld een nieuwe processor of extra RAM er in te drukken, leek Project Ara op een daadwerkelijk interessant hardwareplatform met veel mogelijkheden. Maar in september 2016 bleek de puzzel-telefoon toch te ingewikkeld te zijn om op de markt te brengen en riep Google een halt toe aan Project Ara.

1. GOOGLE+

Al iemand van je vrienden ooit horen zeggen : ‘Wacht even, ik ga vlug mijn Google+ checken”? Neen, wij ook niet.  Daarom kondigde Google in oktober 2018 het einde van zijn sociale netwerk aan. Een serieuze Facebook-concurrent werd Google+ nooit. Twitter en LinkedIN hoefden zich ook nooit zorgen te maken: amper 5% van de gebruikers kwam regelmatig een kijkje nemen op hun Google+ account en 90 procent van die bezoeken duurde nog minder dan vijf seconden.  

In de jaren voor Google+ faalde Google ook al met de sociale webdiensten Wave, Buzz en Orkut. Wie kent ze nog?  Niemand? Best even Googelen dan.

REACTIES

Lees ook Meer van deze auteur