Drie nieuwe grote trends in de autosector

1.258

De autobranche is aan veranderingen onderhevig en staat misschien zelfs onder druk door een groeiend aantal nieuwe en innovatieve bedrijven en websites die zich richten op de aankoop, verkoop en het gebruik van auto’s. Een overzicht van de nieuwste trends in de autosector.

Nieuw versus tweedehands

De verkoop van tweedehandsauto’s zit in de lift en daar speelt internet al jarenlang een belangrijke rol in. Met de opkomst van online platformen zoals Wijkopenautos.be is het makkelijker dan ooit om een occasie te verkopen.

Het mag ook geen toeval zijn dat de grootste demografische groep die nog nieuwe auto’s koopt tevens de groep is die online het minst actief is: de senioren. Zij kopen weliswaar kleinere en goedkopere nieuwe auto’s, maar zij rijden er vaak langere tijd mee en komen dus ook een langere periode terug voor onderhoud en reparatie.

Door het aanbod van tweedehandswagens af te stemmen op de behoeften van consumenten kunnen autobedrijven inspringen op deze trend.

 

Elektrisch rijden

Op het gebied van nieuwe auto’s is elektrisch rijden juist in opkomst. De regels op het gebied van veiligheid en emissie worden scherper en daarnaast verandert ook de behoefte van de consument onder invloed van veranderingen op het gebied van duurzaamheid en zelf stroom opwekken.

Elektrisch rijden sluit perfect aan op deze behoefte. De opmerkelijke businessformule van Tesla, dé grote naam op het gebied van elektrisch rijden, bestaat uit direct sale in plaats van franchiseondernemingen, een eigen service center en eigen oplaadnetwerk waar ook andere bestuurders van elektrische auto’s hun wagen kunnen opladen.

Op de website van Tesla kunnen consumenten online hun auto samenstellen en kopen. Voor sommigen is het wellicht een bizar idee om een grote som geld te betalen zonder een dealer, proefrit, enzovoort. De auto wordt vervolgens thuis geleverd.

Zo houdt Tesla de controle over alle verkoop en service en stijgt de verkoop van dit merk sinds het de eerste door zichzelf ontwikkelde elektrische auto op de markt bracht.

 

Carsharing

In een tijd waarin flexibilisering van de arbeidsmarkt steeds groter wordt, hebben veel jongere consumenten te maken met minder inkomenszekerheid. Bovendien geldt dat voor wie niet dagelijks met de auto rijdt, de kosten voor de wegenbelasting en autoverzekering niet altijd langer opwegen tegen het bezit van een auto.

Carsharingbedrijven zoals Greenwheels en apps zoals SnappCar spelen in op deze behoefte, maar ook delen particulieren onderling vaak een auto om zo in de kosten van de auto te kunnen delen. Omdat deze trend met name in stedelijk gebied groeit, springen meer autobedrijven hierop in door ook te investeren in een dienstverlening voor deelauto’s of zelf een start-up te beginnen.

Deze ontwikkeling is overigens niet alleen interessant voor autobedrijven, maar ook voor bijkomende zaken zoals autoverzekeringen gericht op deelauto’s.

De tweedehandswagen zal voorlopig nog wel de grootste tak van de autobranche blijven, maar nieuwe trends inspireren wellicht tot meer innovatieve concepten op het gebied van kopen, verkopen en het gebruik van auto’s.

REACTIES

Lees ook Meer van deze auteur