Een op vijf vrouwen wil niet van bil wegens winderigheid

334

Dat blijkt uit flatulent, euhm, flagrant onderzoek.

Uit een studie uitgevoerd door het online vrouwenmagazine Healthista blijkt dat 41 procent van alle vrouwen te kampen krijgt met het prikkelbaredarmsyndroom, ofwel PDS. Tot de symptomen behoren een opgezwollen gevoel, constipatie en flatulentie. Zo’n 20 procent van de bevraagde vrouwen tussen 25 en 65 jaar oud gaf aan dat die symptomen hen er al eens van hadden weerhouden om van bil te gaan, ook al hadden ze daar zin in.

Vooral de angst om tijdens de liefdesdaad ongewild wat lucht te laten ontsnappen, zou vrouwen parten spelen. In een nieuwe relatie is die angst ook groter dan in een langere relatie.

Een derde van de PDS-patiënten zijn volgens het onderzoek mannen. Bij hen is de kwestie een veel minder groot probleem. Mannen zouden zelf ook minder zwaar tillen aan winderigheid bij hun partner dan vrouwen denken. Zeven procent van de vrouwen zou echter langer dan een jaar wachten om hun darmklachten op te biechten aan hun partner en vijf procent van de vrouwen in een langere relatie hadden hun partner hier nog niet van op de hoogte gebracht. Vrouwen zouden zich dan ook meer zorgen maken om de heersende maatschappelijke gedachtegangen en zouden zich schamen om hun aandoening.

Die schaamte leidt ertoe dat zo’n 30% van de vrouwen tot het uiterste gaat om de lucht niet te laten ontsnappen. Met vaak zware buikpijn tot gevolg. Gelukkig zou dit niet tot ernstige problemen leiden. Maar voorkomen is altijd beter dan genezen. Er zijn immers een paar dingen die je, ook als man, kan doen om constipatie en winderigheid tegen te gaan.

Blijf weg van koolzuurhoudende drankjes

De onverteerbare suikers in deze drankjes, ook in de dieetversies, hebben een ongunstig effect op de darmen, waardoor er lucht zich ophoopt. Ook cafeïne en alcohol hebben dit effect en werken flatulentie in de hand.

Ga eens goed sporten

Sporten waarvan je buiten adem geraakt, zoals een half uurtje joggen of wandelen aan een behoorlijk tempo verschillende keren per week, zijn goed voor de darmfunctie en helpen met dat opgezwollen gevoel, constipatie en flatulentie.

Probeer het FODMAP-beperkte dieet

Dit dieet is speciaal ontwikkeld voor PDS-patiënten en weert voedingsstoffen die gasvorming en buikpijn kunnen veroorzaken. Daartoe horen onder andere uien, linzen, granen, kool, broccoli, spruitjes, bonen en gedroogd fruit. De moleculen hiervan worden moeilijk geabsorbeerd door de darmen, waardoor ze gefermenteerd worden door bacteriën. Dat zorgt dan weer voor overtollige lucht, die krampen, zwelling, winderigheid en pijn veroorzaken. Raadpleeg voordat je met het FODMAP-beperkte dieet begint eerst een arts of een diëtist.

Probeer probiotica

Producten zoals Yakult bevatten probiotica, ofwel micro-organismen die in het darmkanaal leven. Door je darmflora goed te onderhouden, kan je al veel oplossen. Probiotica zijn echter ook in pilvorm te verkrijgen. Maar ook hiervoor raadpleeg je best een arts. Probiotica zijn stamspecifiek, wat wil zeggen dat sommige vormen PDS-symptomen zullen verlichten, terwijl anderen net goed zijn voor het immuunsysteem.

Maak komaf met stresssymptomen

Stress heeft een grote invloed op allerlei lichamelijke functies en dus ook op de werking van je darmen. Probeer vooral voldoende te slapen en wanneer je merkt dat je onder behoorlijk wat druk staat, kan yoga of meditatie een heilzaam effect hebben.

Doe eens een position switch

Door op je rug te gaan liggen met je achterwerk in de lucht en één been over het andere geslagen ter hoogte van de knie, kan je al heel wat lucht gecontroleerd laten ontsnappen. Ook de bekende downward dog-positie kan dat effect hebben. Bij constipatie kan het helpen je voeten op een verhoogje te plaatsen terwijl je op de pot zit. Zo imiteer je de ‘gehurkte’ positie waarin onze voorouders hun gevoeg deden. Dit zou een veel natuurlijkere houding zijn dan de zithouding die je op het toilet aanneemt.

REACTIES

Lees ook Meer van deze auteur