“Ex-adviseur CD&V is niet aan zijn proefstuk toe”

582

Vrijdag raakte bekend dat de CD&V een schadevergoeding van 100.000 euro eist van ex-communicatieadviseur Gert Van Mol. Reden is de imagoschade die hij de CD&V toegebracht heeft door volgers aan te kopen op hun Facebookpagina. Uit een onderzoek van Knack in juni 2018 bleek immers dat van de toen 35.752 Facebook-likes er meer dan 10.000 afkomstig waren uit India. Dat was lang niet de eerste keer dat hij zich daarmee bezighoudt, zo blijkt nu.

CEO van Mediageuzen Maurice De Velder weet ons te vertellen dat Gert Van Mol dergelijke praktijken al vaker toegepast heeft, zo heeft hij zelf ervaren toen Van Mol bij hem in dienst was bij Think Media. “Ik heb Gert Van Mol in 2011 aangenomen om onze digitale televisiezender Life!tv een duwtje in de rug te geven in het sociale medialandschap. Ons aantal volgers en likers ging verbazend snel omhoog. Later ontdekten we dat Van Mol de boel manipuleerde en klikkers kocht in India.”

“In diezelfde periode gaf ik hem de opdracht om mijn persoonlijke SEO te optimaliseren. Dat deed hij door positieve artikels over mij op zijn toenmalige website loenochod.com te delen. Hoe meer likes, hoe hoger die artikels in Google verschenen. En ook daar zette hij Indiase klikkers en likers aan het werk. Zowel in het geval van Life!tv als mijn persoonlijke SEO-optimalisatie krijg je bijgevolg een totaal verkeerd beeld en dat mag niet de bedoeling zijn. Dat is pure manipulatie.”

Van Mol ging zelfs nog een stap verder. “Hij eiste meer loon. Zo niet, dan zou hij in plaats van positieve artikels net de negatieve artikels promoten. Uiteraard ging ik daar niet op in en mocht hij beschikken. Met het gevolg dat hij inderdaad enkel negatieve artikels naar boven bracht. Ik heb toen een klacht met burgerlijke partijstelling tegen hem ingediend in Antwerpen. Daar werd hij ten onrechte buiten vervolging gesteld. Zijn vergelijkbare praktijken bij CD&V bewijzen zwart op wit dat hij een manipulator eersteklas is.”

En ook vóór zijn passage bij Think Media verlaagde hij zich tot deze praktijken. “Van Mol profileert zich maar al te graag als belangrijke pion bij The Wall Street Journal. Ook daar manipuleerde hij de oplages, met als gevolg dat hij op staande voet ontslagen werd. Hij doet zich voor als een belangrijke man, maar in realiteit is hij een manipulator van jewelste. Goed dat dit eindelijk aan het licht komt.”

Lees ook Meer van deze auteur