“Met deze batterijen geraken EV’s 1.600 km ver op 1 laadbeurt”

496

Kijk, dat begint er al op te lijken.

De actieradius is vooralsnog een heikel punt bij de elektrische auto. Wil je de groene jongen – of het groene meisje – uithangen en per elektrische auto op reis gaan, dan zal je route van laadpunt naar laadpunt moeten verlopen.

Nu zou je kunnen zeggen: dat ze gewoon een groter batterijpakket in de auto’s proppen. Maar zo eenvoudig is het niet. Zo’n batterijen wegen heel wat, en extra gewicht betekent… minder actieradius.

De Zwitserse start-up Innolith meent nu de oplossing gevonden te hebben. Ze beweren namelijk dat ze een batterij ineengeknutseld hebben die maar liefst 1.000 wh per kilogram kan opslaan. Da’s exact het vierdubbele van de batterijen die vandaag in de Tesla Model 3 zitten. Die heeft een realistische actieradius van zo’n 400 kilometer wat met de Zwitserse batterijen bijgevolg 1.600 kilometer zou zijn.

Hoe ze dat voor mekaar gekregen hebben bij Innolith? In de huidige lithium-ion-batterijen zitten vloeibare elektrolyten. Die hebben ze vervangen door een anorganische stof. Die zou trouwens niet alleen meer energie kunnen opslaan, maar ook nog eens minder ontvlambaar zijn.

Tot zover het goede nieuws. Het minder goede? Innolith is een start-up, zoals gezegd. Ze hebben nog zo geen batterij gefabriceerd, want daarvoor zijn ze nog op zoek naar centjes. Het is dus – voorlopig – nog een theorie.

REACTIES

Lees ook Meer van deze auteur