Ook Skoda waagt zich aan de ‘sportieve coupé-SUV’ (foto’s)

3.065

Toen de premium-merken ermee op de proppen kwamen, vond iedereen het een idioot idee. Maar toch verkopen ze zo goed, dat nu ook anderen volgen.

Vroeger was alles makkelijker in autoland. Wilde je een nieuwe auto, dan had je de keuze tussen een sedan (auto vier deuren en aparte koffer) een hatchback (drie- of vijfdeurs), een coach (een auto met slechts twee deuren en een aparte koffer, inmiddels uitgestorven), een stationwagen (auto waarbij de daklijn doorloopt tot aan de achterkant, voor een grotere koffer), een coupé (sportieve variant met lagere daklijn, twee deuren en een aparte koffer) en sommige merken boden ook nog een terreinwagen aan.

Eind jaren negentig werd daar plots minder rekening mee gehouden. Zo noemde Citroën in 1997 zijn driedeursvariant van de Xsara, ‘Xsara Coupé’. Dat was echter geen coupé, maar een hatchback. Precies even hoog en (on)sportief als de vijfdeursversie.

Dan ontstond de SUV. Een opgehoogde auto voor mensen die wel een hogere instap wilden, maar die niet per se terreincapaciteiten moest hebben maar wel comfortabel en praktisch moest zijn.

De wereld stond even stil toen ze bij BMW in 2008 helemaal met de begrippen ‘coupé’ en ‘SUV’ klooiden door de carrosserievarianten te mixen.

Het is dan ook een beetje idioot: je gaat een auto die verhoogd en praktischer gemaakt is, weer verlagen en onpraktischer maken. Maar BMW deed het dus met de X6. Wereldwijd werd er kritiek over het nieuwe model geschreven, hier en daar werd er zelfs gekokhalsd. Maar toch waren er ook liefhebbers: dat werd door de verkoopcijfers bevestigd. Niet lang daarna fabriceerden andere premiummerken iets soortgelijks.

Maak nu kennis met de Skoda Kodiaq GT. Een ‘coupé’ van de SUV, de Kodiaq. De GT is in totaal zes centimeter lager dan de Kodiaq en een goede centimeter korter. De Kodiaq GT wordt eerst losgelaten op de Chinese markt, maar de kans is groot dat-ie weldra ook onze richting uitkomt. Wat er onder de kap ligt? Allicht hetzelfde dan bij de gewone Kodiaq. Dat wil zeggen: benzines tussen 125pk en 180pk en diesels die tussen 150pk en 190pk sterk zijn.

Om het de verschillen in de koets duidelijk te maken, voegden we ook foto’s toe van de gewone Kodiaq.

1

Picture 1 of 5

REACTIES

Lees ook Meer van deze auteur