Weldra verbod op Duitse snelle auto’s?

243

“Mijn Mazdaatje kan sneller dan uw dikke Porsche”: het zou binnenkort zomaar eens het begin van een gesprek aan de toog kunnen zijn.

Mercedes, BMW en Audi maakten verschillende jaren geleden een akkoord dat ze hun snelste auto’s zouden begrenzen op 250 km/u. Ze wilden namelijk voorkomen dat amateur-racepiloten massaal crashten tegen ontiegelijk hoge snelheden – hoewel 250 km/u al niet niks is natuurlijk. Tegenwoordig zijn auto’s veiliger en zien we dat de merken wel eens ‘speciale’ versies brengen waarop die begrenzer achterwege werd gelaten of pas bij hogere snelheid ingrijpt. Fabrikanten als Porsche laten hun auto’s dan weer gewoon voluit gaan.

Niet allemaal heel erg verwonderlijk. Bij onze oosterburen màg u op sommige plaatsen ook gewoon zo snel rijden. Als wij een kanon mogen uittesten, dan durven we daar ook wel eens mee richting Duitsland trekken.

Maar… de Duitse overheid is nu van plan om in te grijpen. Er zit een nieuwe wet aan te komen die fabrikanten zal verplichten om hun auto’s voortaan te begrenzen op… 200 km/u. Dat heeft niks met veiligheid te maken.

Maar wel alles met milieu. Hoe sneller u rijdt, hoe hoger de luchtweerstand van uw vehikel. Of met andere woorden: de motor moet dus harder werken en stoot bijgevolg meer vieze stoffen uit. Hans Frosch, de woordvoerder van ADAC – Allgemeiner Deutscher Automobil-Club – verwoordt het als volgt: “De Duitse auto-industrie is voortrekker op het vlak van technologie. Ook wat betreft allerlei maatregelen die het milieu moeten beschermen. Met een ingreep als deze wordt een signaal afgegeven dat we om het milieu geven en we ervoor willen zorgen dat onze kinderen in gezonde omstandigheden kunnen opgroeien.”

De Duitse overheid ziet echter nog meer redenen om de topsnelheid van auto’s naar beneden te halen. Die hebben eigenlijk wel een beetje met veiligheid te maken.

Ten eerste is er de opkomst van elektrische wagens. Die hebben omwille van technische redenen – en ook wel om een deftige actieradius te kunnen waarborgen – een relatief lage topsnelheid. Hierdoor zou op termijn het verschil tussen de verschillende maximumsnelheden van auto’s te groot worden.

Ten tweede: auto’s worden alsmaar autonomer. En zo’n zelfrijdende auto vertrouwen terwijl u tegen meer dan 200 km/u over de Autobahn zoeft, is misschien ook wel een heel klein beetje gevaarlijk.

Helemaal zeker is het nog niet, maar de kans is reëel dat er al vanaf volgend jaar enkel nog auto’s die maximum 200 km/u kunnen van Duitse banden rollen.

REACTIES

Lees ook Meer van deze auteur