Voor jou getest: BMW X5 xDrive30d (foto’s)

2.418

Wat ons het meest opvalt: de enorme grille die zo lelijk oogt op foto’s, staat ‘m ‘in het echt’ wonderwel.

Stel je eens voor. Je hebt zelf een bolide met achterwielaandrijving en waarmee je reeds ondervond dat je die, als er sneeuw ligt, maar beter in de garage laat. En dan wordt er een sneeuwstorm des doods aangekondigd. Maar: je mag die dag ook een X5 gaan halen. Je vertrekt op tijd, want je wil die sneeuwstorm voor zijn, en je bent in geen tijd in Brussel. Iedereen bleef thuis natuurlijk, uit schrik voor die sneeuwstorm. En net wanneer je dan arriveert in Brussel, vallen de eerste dikke sneeuwlokken uit de lucht en kan je met een 4×4 weer naar huis. Kan een mens zoveel geluk hebben?

Toch wel, want dat is precies wat ondergetekende vorige week overkwam. De nieuwe X5 – die met de enorme grille dus – heeft naast de rijmodi eco, comfort en sport ook nog enkele offroad-modi. Je kunt opteren voor sneeuw, zand, licht terrein en ruw terrein. Dat ruw terrein hebben we niet kunnen testen: we moesten die week niet in de Ardennen zijn en in Vlaanderenland zijn zulke ideale boswegen al lang ‘strikt verboden toegang’. Dat licht terrein en in de sneeuw doet-ie echter bijzonder goed en zonder ook maar de minste grip te verliezen, zelfs bij (iets te) enthousiast genomen bochten. Al kunnen die Bridgestone-winterbanden daar ook wel voor iets tussenzitten natuurlijk.

Maar goed, het gros van de X5-bezitters gaat er wellicht ook niet mee crossen door de bossen, en dus kiezen we maar weer voor de openbare weg. Daar ontpopt de X5 zich tot een comfortabele cruiser. Kieper je ‘m in de sportstand wordt de demping iets harder, maar helemaal sportief wordt het nooit. Desondanks rijdt-ie ook verrassend dynamisch. Je blijft voeling houden met het asfalt en de besturing is heel erg scherp. Alleen als je er echt sportief mee gaat rijden, merk je dat je met een zware auto onderweg bent. Want vooruit wil dat wel, met de 3-liter diesel met 265pk en een machtige 620Nm koppel.

De nieuwe generatie X5 kreeg – uiteraard – een nieuw interieur, met een volledig digitaal dashboard. Het multimediascherm groeide wat en laat zich vlot bedienen. Over bediening gesproken: knoppen van verwarming enzovoort zijn nog gewoon fysiek, in tegenstelling tot sommige merken. Wat ons betreft is dat een zegen: bij sommige auto’s moet je tegenwoordig door een heel menu om diezelfde verwarming wat hoger of lager te zetten.

Wat de buitenkant betreft zeiden we het al: die knoert van een grille staat ‘m in het echt eigenlijk wel. De achterkant kreeg smallere achterlichten, net als de andere nieuwkomers van het merk. Hij ziet er eleganter uit dan zijn voorganger, maar vergis je niet: de X5 is stevig gegroeid.

De xDrive30d zet, desondanks zijn lichter CLAR-platform, een slordige veertig kilo meer op de weegschaal dan zijn voorganger: 2.085 kilogram. Voortaan is hij 4,92 meter lang, 1,75 meter hoog en exact 2 meter breed.

Vooral dat laatste is soms net wat minder praktisch. We moesten tijdens onze testweek enkele keren in de Koekenstad zijn, op een plek waar indoor-parkeren – mét smalle parkeerplekken en al – eigenlijk de enige optie is. Wel, in dat geval kan je twee dingen doen: ofwel tussen twee auto’s in parkeren en langs de achterklep naar buiten gaan, ofwel zoeken tot je twee vrije plekken naast elkaar vindt en parkeren in aso-stijl.

De prijs, zo vraag je jezelf af? ‘Standaard’ kost de X5 xDrive30d 68.980 euro. Maar ‘standaard’ is bij het Duitse merk nogal kaal, en opties duur. Ons testexemplaar is uitgerust met enkele leuke extraatjes en komt op 97.810 euro. Behoorlijk veel geld, maar je krijgt er ook behoorlijk veel auto voor in de plaats.

1

Picture 1 of 21

REACTIES

Lees ook Meer van deze auteur