Voor jou getest: de knapste Subaru (foto’s)

10.529

Al valt er over smaken en kleuren te twisten tot je een ons weegt natuurlijk.

Enkele weken geleden kregen we een mailtje van Subaru dat, als we eens een auto van het Japanse merk wilde testen, we maar iets moesten laten weten. Over welke Subaru, daar moest ondergetekende – als liefhebber van sportcoupés – niet lang over nadenken: een BRZ natuurlijk!

Onderweg naar Brussel hoopten we dat er een BRZ in dat typische Subaru-blauw – WR Blue Pearl – op ons zou wachten. Maar dat was het niet…

Toch was het niet bepaald een teleurstelling. Het was namelijk een speciale salon-editie, waarvan slechts honderd verkocht zullen worden, waarvan zeven in België. Wat dat speciale pakket inhoudt? Een interieur in twee kleuren, andere velgen en het exterieur in Cool Grey Khaki.

Nu is ondergetekende niet zo voor de traditionele grijstinten op een auto. Maar Cool Grey Khaki ìs echt wel cool. Het is geen metaalkleur, wat het heel apart maakt en naar onze mening bijzonder goed staat op de BRZ.

De BRZ is al sinds 2012 op de markt, maar onderging niet zo lang geleden een facelift. Onder de kap bleef het hetzelfde. De viercilinder boxer produceert 200pk en 205Nm koppel.

Het interieur is mooi in de twee kleuren, maar het multimediasysteem oogt wel een beetje ‘jaren stillekes’. Al vinden we dat bij een auto als deze niet zo heel erg: zolang rijplezier maar aanwezig is.

Eens in de auto gezeten, heb je een mooi uitzicht over de gewelfde motorkap, wat het gevoel geeft in één of andere exotische supercar te zitten. Een gevoel dat na een druk op de startknop alweer weg is: ondanks de stortkokers van uitlaatpijpen klinkt de boxermotor een beetje braafjes.

De eerste kilometers is het even wennen. De tweeliter is atmosferisch, en dus in lage toeren redelijk tam. Pas bij een slordige 4.000 toeren per minuut komt er trekkracht vrij, die lineair wordt opgebouwd tot 7.500 toeren en waarbij de boxermotor het met ruwe, opzwepende stem uitzingt van de pret.

De BRZ heeft de aandrijving op de juiste wielen – de achterste dus – en de ESP laat behoorlijk wat speelsheid toe. Allicht omdat het koppel in lage toeren nogal laag is, werden er fabrieksaf energievriendelijke Michelin-rubbers gemonteerd. Dat zijn banden met weinig rolweerstand en die niet snel slijten, maar ook tamelijk weinig grip bieden. Daarmee durft de sportcoupé wel eens met de staart kwispelen, maar gevaarlijk wordt het nooit. Kortom: een heerlijke rijmachine om lachend van bocht naar bocht te sturen. Het onderstel is straf afgeveerd en communicatief, maar oncomfortabel wordt het nooit.

We verdachten de BRZ er even van een zuipschuit te zijn: de tank ging behoorlijk snel van ‘vol’ naar ‘bijna leeg’. Maar uiteindelijk bleek die tank ook snel weer vol te zijn: de inhoud bedraagt namelijk slechts 50 liter. We tikten af op een gemiddeld verbruik van 8,4 liter, wat naar onze mening voor een atmosferische pretmachine die hoog in toeren wil, behoorlijk schappelijk is. 

Besluit

De Subaru BRZ is met een 0 – 100 km/u acceleratie in 7,6 seconden en een top van 226 km/u geen racemachine, al doen zijn looks misschien anders vermoeden. Maar toch biedt hij puur en onversneden rijplezier én steelt hij overal de show. Daarenboven is hij ook een pak goedkoper dan vierwielige atleten met meer vermogen onder de kap: deze saloneditie kost 34.995 euro. Een automaat kost 800 euro meer, maar dat is zo’n beetje als vloeken in de kerk met een auto als deze.

1

Picture 1 of 16

REACTIES

Lees ook Meer van deze auteur