Voor u getest: de bruutste krachtpatser ooit in maatpak (foto’s)

1.803

De nieuwste BMW M5 kreeg zelfs vierwielaandrijving omdat-ie al zijn kracht niet kwijt kan op slechts twee wielen. De moedigste bestuurders kunnen die echter ook uitzetten…

In 1984 vonden ze bij BMW een nieuwe klasse uit: de sportsedan. De M5 die toen op de markt kwam, gooide hoge ogen. Uit een 3.5-liter zes-in-lijn werd 286pk gepuurd. Een topsnelheid van 245 km/u voor een sedan was in die tijd ongezien.

Inmiddels zijn we 34 jaar later en mogen we de zesde generatie verwelkomen. In die tijd zijn auto’s heel wat krachtiger geworden, maar de M5 slaat toch alweer alles. De 4,4-liter grote V8 produceert maar liefst 600 hitsige paarden en 750Nm aan koppel. De topsnelheid ligt hiermee maar liefst… 5 km/u hoger dan in 1984. want gelimiteerd natuurlijk. Behalve voor wie het Drivers Package aanvinkt op de optielijst: die roept u pas een halt toe bij 305 km/u.

De sprint van nul naar honderd verloopt sneller dan u het woord ‘turbogat’ zou kunnen uitspreken: 3,4 seconden om precies te zijn. Van nul naar tweehonderd wordt u gekatapulteerd in 11,1 seconden. Belachelijk snel dus, en al helemaal voor een relatief grote sedan.

Hoe rijdt dat?

Het zal u misschien verbazen, maar met zoveel power onder de rechtervoet kunt u er nog verrassend ontspannen mee cruisen. Met alles in de minst dynamische stand, moet u het gaspedaal al een eindje intrappen vooraleer de V8 zich grommend laat horen. De demping is dan comfortabeler dan u van een M5 zou verwachten.

Gooit u de boel in Sport of SportPlus, dan gaat het duiveltje los. De gasrespons wordt heel wat directer, de demping harder. Al kunt u die dingen ook gewoon apart instellen. De achttraps Steptronic-automaat schakelt soepel en heeft nooit moeite om het juiste verzet te vinden. Heerlijk om mee te cruisen – of file te rijden op de snelweg – maar voor het sportievere werk kunt u ook zelf met de flippers aan het stuur schakelen. Als u ervoor kiest om zelf te schakelen, krijgt u in de head-up display een grote toerenteller te zien.

Hoe dat met die vierwielaandrijving zit? Wel, in de basis is deze nieuwe M5 gewoon achterwielaangedreven. De voorwielen werken pas mee wanneer de auto voelt dat er daar meer grip nodig is. Als u de wagen in 4WDSport schakelt, laat het systeem iets meer speelruimte toe alvorens er op de vooras ingegrepen wordt. De echte waaghalzen kunnen de auto ook nog in tweewielaandrijving schakelen, maar daarvoor moet wel eerst de DSC uit. Overstuur ligt in dat geval wel in een erg klein hoekje, zelfs in een rechtdoor-sprint.

Gij denkt zeker dat ge met een Ferrari rijdt?

Toch veiliger met die xDrive dus. Ongelooflijk veel grip, maar toch kunt u er nog heerlijk mee spelen. Onze favoriet was de vierwielaandrijving in Sport: een driftje zit er nog wel in, maar als het te gortig word trekt het systeem de boel weer recht.

Het verdict

Deze nieuwe M5 combineert het beste van maar liefst drie werelden. Hij valt te gebruiken als comfortabele sedan, waarmee u gerust uw schoonmoeder kunt gaan afhalen. Op het uitlaatgeluid na misschien dan. Tijdens onze testweek stopte een oudere meneer naast ons met een oudere Nissan Primera. “Moet daar nu echt zo’n lawaai-uitlaat onder?” sneerde hij. “Gij denkt zeker dat ge met ne Ferrari zijt?”

Maar goed, het beste van drie werelden dus. Wel, u kunt er ook op een veilige manier mee spelen want hij is behoorlijk idiot-proof. En tot slot: als alle remmen los mogen, schakelt u gewoon de DSC en de voorwielen uit. Voorzichtigheid is dan wel geboden.

Over remmen gesproken: ons testexemplaar is uitgerust met keramische remmen. Een optie van 7.600 euro, maar ze zijn onvermoeibaar. En we kunnen het weten, want we hebben ze terdege getest.

In theorie verbruikt deze M5 10,5 liter Super98 per honderd kilometer. Als u geregeld test of die sprint van nul naar honderd wel écht kan in 3,4 seconden, dan zit u na een testweekje op een gemiddelde van 14,6 liter. Nog steeds schappelijk voor zo’n beest van een auto, als u het ons vraagt.

De prijs van deze veelzijdige bolide? Vanaf 120.000 euro. Ons testexemplaar, dat naast de keramische remmen ook nog wat andere leuke dingen aangemeten kreeg, kwam op 150.385 euro.

1

Picture 1 of 13

REACTIES

Lees ook Meer van deze auteur