Voor u getest: potente sedan voor (m/v) met ballen aan het lijf (foto’s)

2.210

Voor wie de ‘gewone’ M3 te soft is, is er ook nog deze CS.

In 1986 kwam de allereerste BMW M3 op de markt: een auto voor de allersportiefste chauffeurs onder ons. Door de jaren heen kwamen er van alle generaties ook nog speciale edities.

De laatste generatie kwam in 2014 op de markt. Met zijn 431pk, een sprint van nul naar honderd in 4,1 seconden en een – gelimiteerde – top van 250 km/u niet bepaald een watje, maar toch was er nog plaats voor een straffere versie.

Maak kennis met de BMW M3 CS, waarvan er slechts 1.200 exemplaren gemaakt worden. Daarvan zijn 25 stuks voor de Belgische markt bedoeld, waarvan er op het moment van schrijven nog 13 beschikbaar zijn.

Wat hem onderscheidt van de ‘gewone’ M3? De potente zes-in-lijn levert nu 460pk en 600Nm koppel. Aan de andere kant werd er dankzij veelvuldig gebruik van carbon en het ontbreken van dingen als een armsteun en een climatronic met vier zones – een eenvoudige airco volstaat in deze CS – ongeveer tien kilogram aan gewicht bespaard. Daarmee doet-ie de sprint van nul naar honderd in 3,9 seconden, de elektronische begrensde topsnelheid werd opgetrokken tot 280 km/u.

Voor een nog strakkere wegligging kreeg de CS een aangepaste ophanging en grotere wielen, om de buren te laten meegenieten van die heerlijke soundtrack werd een gloednieuw uitlaatsysteem gemonteerd.

Wanneer je de rode startknop indrukt, wordt de zes-in-lijn wakker met een heerlijke rauwe roffel. Zowel de gasrespons, ophanging en stuurbekrachtiging kan je in drie verschillende standen zetten: comfort, sport en sport plus. Je kan de zeventraps automaat voor jou laten schakelen, maar je kan dat ook gewoon zelf doen met de flippers aan het stuur.

Vooral met alles in sport plus gaat het duiveltje helemaal los. Al ben je maar best heel goed uitgeslapen vooraleer je jezelf hieraan waagt: ieder rond punt en elke snelle bocht wordt hierdoor een uitdaging. Jezelf aan de wettelijk toegestane snelheid houden trouwens ook. In sport plus knettert de uitlaat telkens je het gas loslaat. Een streling voor het oor van de autoliefhebber, al zoekt hier en daar een nietsvermoedende wandelaar in de buurt wel dekking: met een beetje fantasie klinkt het immers alsof iemand zich amuseert met een automatisch machinegeweer.

Zelfs wie gewoon rechtdoor gaat, wordt af en toe wel eens geconfronteerd met een kwispelende staart. Stel je maar eens voor: je hangt achter een Dacia Duster waarvan de bestuurder denkt dat de godganse aardkloot een bebouwde kom is. Je kan eindelijk voorbij steken, schakelt terug naar tweede versnelling en geeft volgas. Wel, ook dan lijkt het even alsof de achterkant de voorkant voorbij wil. Niet dat de auto onbestuurbaar wordt, maar hij heeft een heerlijk ruw kantje voor wie écht van autorijden houdt. De versnelling die daarop volgt is fenomenaal en lijkt wel eindeloos.

Kortom: de ideale auto voor dames en heren met ballen aan hun lijf, die een hardcore sportwagen willen die ook praktisch en dagelijks inzetbaar is. En die genoeg budget opzij willen zetten om geregeld een setje nieuwe achterbanden te laten monteren.

Over budget gesproken: je vraag je allicht af wat al dit moois kost. De basisprijs voor de M3 CS is 117.650 euro. Ons testexemplaar is uitgerust met metaalkleur, alcantara sportstuur, M Carbon keramische remmen, achteruitrijcamera, zonwerend glas achteraan, head-up display, Apple CarPlay en DAB-tuner en komt hiermee op 130.740 euro. Freude am Fahren is op dit model meer dan ooit gewoon standaard.

1

Picture 1 of 17

REACTIES

Lees ook Meer van deze auteur