Wat vindt u van de nieuwe Aston Martin Vantage? (foto’s)

1.822

De vorige Vantage ging intussen zeventien jaar mee en dat is een eeuwigheid in autoland.

Dus werd het hoog tijd voor een nieuwe. En die vernieuwing sloeg meteen heel hard toe. Het lijnenspel van het koetswerk is strak, maar iedere lijn heeft haar nut. De exacte Cw-waarde weten we niet, maar volgens de Britten is de nieuwe Vantage heel erg aerodynamisch. Lange neus, korte overhangen, knap kontje: hij is alleszins nog steeds heel erg ‘Aston’.

Om het rijplezier compleet te maken, werd er naar een perfecte 50/50-gewichtsverdeling gewerkt. Voor de veiligheid is-ie uitgerust met een elektronisch sperdifferentieel.

Aston Martin is al een tijdje close met AMG en het mag dan ook niet verwonderen dat de Vantage voortaan wordt aangedreven door een motor uit Affalterbach. Een 4-liter V8, twin-turbo dus, die 510pk en 685Nm koppel produceert.

Die brute kracht gaat naar de achterwielen via de alom geprezen achttrapsautomaat van ZF, die we onder andere uit de nieuwste BMW’s kennen. Aston Martin houdt er echter wel rekening mee dat er puristen zijn die graag zélf willen schakelen en er zou ook nog gewerkt worden aan een handbak, die dan later wordt geïntroduceerd.

De nieuwe Vantage doet een sprintje naar de honderd in 3,6 tellen. Wie het gaspedaal langdurig vloert, ziet de naald klimmen tot 314 km/u.

Aan al dat moois hangt natuurlijk wel een prijskaartje. Welk bedrag daar op staat in België is nog niet bekend. Maar om u een idee te geven: in Duitsland moet de nieuwe Vantage (vanaf) 154.000 euro kosten. De eerste exemplaren worden in de komende lente geleverd.

1

Picture 1 of 19

REACTIES

Lees ook Meer van deze auteur