Wetenschappers menen de perfecte groene autobrandstof gevonden te hebben

1.277

Auto’s op benzine of diesel verneuken het milieu en dus moeten zij er stilaan tussenuit. De elektrische auto van vandaag kent nog heel wat nadelen. Maar wat als… er een groene brandstof zou zijn?

Met al die euronormen van tegenwoordig worden steeds meer (oudere) auto’s met een verbrandingsmotor uit steeds meer steden geweerd. Er zal echter een tijd komen – en die zal niet zo ver meer in de toekomst liggen – dat auto’s met een conventionele motor helemaal hebben afgedaan.

Elektrisch aangedreven auto’s lijken de toekomst, maar die zijn voorlopig nog verre van perfect. De actieradius is heel wat korter dan die van normale auto’s, en laden kost veel meer tijd dan benzine tanken. Wie tijdens de zomervakantie naar pakweg Spanje wil rijden met een elektrische auto, die kan maar beter zijn laadstops grondig plannen en wat extra reistijd incalculeren.

Dan is er ook nog waterstof. Alleen: waterstofgas is bijzonder explosief en uiterst moeilijk op de juiste druk te houden. Het vervoeren en tanken van waterstof is bijgevolg niet echt ideaal.

Wetenschappers uit Israël en Australië menen nu de ideale oplossing gevonden te hebben. Met hun uitvinding kan waterstof vervoerd worden in een vloeistof die voor zestig procent uit… doodnormaal water bestaat. Dat heeft twee enorme voordelen. Ten eerste is het minder explosief. Ten tweede kan het gewoon vervoerd en getankt worden met de middelen waarmee momenteel fossiele brandstof vervoerd en getankt wordt.

Nog meer voordelen? Het zorgt – uiteraard – niet voor schadelijke uitstoot, het kost ongeveer de helft van fossiele brandstof en volgens de wetenschappers zou je met een volle tank ook nog eens dubbel zo ver geraken dan met een tank benzine.

Hoe het werkt? De speciale vloeistof – die dus voor een belangrijk deel uit water bestaat – wordt gemaakt in een fabriek, wat volgens de knappe bollen volgens een zeer eenvoudig proces kan. In de fabriek wordt de aangemaakte vloeistof in tankwagens gekieperd, die ze op hun beurt naar de tankstations brengen.

In de auto wordt de waterstof van de vloeistof gescheiden en gaat vervolgens naar de brandstofcel. De ‘lege’ vloeistof gaat naar een tweede tank in de auto. Wanneer alle waterstof eruit is, gaat de auto verse vloeistof tanken bij het tankstation. Tijdens dat tanken, wordt ineens de ‘lege’ vloeistof afgevoerd. Die ‘lege’ vloeistof gaat vervolgens terug naar de fabriek, waar ze opnieuw gevuld wordt met waterstof. En zo is de cirkel rond…

Nog mooier: de weinige auto’s die thans op de markt zijn en die op waterstof rijden, zouden zeer eenvoudig kunnen omgebouwd worden naar dit systeem. Enkel het Electriq-systeem, wat de waterstof uit de vloeistof kan halen, moet ingebouwd worden.

Er moeten nog diverse testen gedaan worden, maar de wetenschappers zijn ervan overtuigd dat dit het nieuwe autorijden wordt.

REACTIES

Lees ook Meer van deze auteur