“Productie EV tot 290% belastender voor milieu dan auto op brandstof”

3.720

Er wordt heel wat gediscussieerd over hoeveel er eigenlijk vervuild wordt bij de productie van een elektrische auto, en dan vooral de batterijen. We vroegen ons af wat daar nu van aan is, en stootten op deze studie.

Wetenschappers aan de Noorse Universiteit voor wetenschap en techniek, namen het productieproces van een elektrische auto (Nissan Leaf) en die van een wagen met verbrandingsmotor (Mercedes A-klasse) onder de loep.

Ze concludeerden dat er bij de productie van de elektrische auto dubbel zoveel CO2 de lucht ingeblazen wordt, als bij de auto met een verbrandingsmotor. Een groot deel – 41 procent – van de uitstoot vindt plaats bij het maken van de batterijen. De elektrische motor is goed voor 8 procent, andere zaken als omvormers en de koeling van het batterijenpakket ongeveer 16 tot 18 procent.

Over het rijden zelf dan. Elektrische auto’s stoten niks uit, maar die elektriciteit moet wel gemaakt worden natuurlijk. Als die elektriciteit opgewekt wordt volgens de typische ‘Europese mix’, stoot de elektrische auto zo’n 20 tot 24 procent minder uit tijdens zijn hele carrière (productie plus 150.000 kilometer rijden) dan een auto op benzine.

De onderzoekers gingen ervan uit dat de batterijen van een elektrische auto zo’n 150.000 kilometer mee zouden gaan. De praktijk heeft echter al uitgewezen dat die bij vele auto’s langer meegaan, en in dat geval is het voordeel van CO2-uitstoot groter dan 20 tot 24 procent tegenover een benzine-auto.

Maar… bij het onderzoek werd – naast CO2 – ook rekening gehouden met andere giftige stoffen die vrijkomen tijdens de productie van een elektrische auto. In dat geval is de impact op het milieu bij de productie van een elektrische auto maar liefst 180 tot 290 procent groter dan bij het maken van een auto met een verbrandingsmotor. Dat ligt volgens het rapport voornamelijk aan de ontginning van nikkel, aluminium en koper.

Eindconclusie: een elektrische auto is ‘groener’ om mee te rijden, maar de productie ervan is veel belastender voor het milieu. Over de hele lijn is de EV nog steeds groener, al is de milieuwinst kleiner dan gedacht.

REACTIES

Lees ook Meer van deze auteur