Zo zetten Duitsers ons massaal in ‘t zak

865

Bedriegers. Foefelaars. Ze maken ons miljoenen per jaar afhandig.

Een jaar of dertig geleden werd er in ons land serieus valsgespeeld met kilometerstanden. Had je bijvoorbeeld een dikke Mercedes met een half miljoen kilometer en je wilde die verkopen? Tellerbak eruit vijzen, 350.000 kilometer terugdraaien, alles terug monteren en klaar: hij was op slag enkele duizenden euro’s meer waard – al betaalden we toen nog met Belgische franken.

In 2006 werd in ons land de Car-Pass ingevoerd. Hierop wordt tijdens de jaarlijkse keuring de kilometerstand genoteerd. Maar ook wanneer je met je auto op onderhoud gaat of zelfs de banden laat vervangen, wordt de kilometerstand ingegeven. Sjoemelen wordt hierdoor wel erg moeilijk gemaakt. Een onderzoek uit 2017 bracht aan het licht dat er in België slechts bij 0,21 procent van de auto’s de kilometerstand werd teruggedraaid.

Het Europees Parlement zou de Car-Pass graag in de ganse Europese Unie invoeren. Dat zou bijzonder nuttig zijn, zo blijkt nu uit een onderzoek van RDW – zo’n beetje de tegenhanger van de Belgische DIV.

Wie op zoek is naar een tweedehands BMW, Mercedes of Audi, die weet dat deze merken ook gebruikt nog een aardige cent kosten. Bij onze oosterburen zijn deze merken tweedehands echter een stuk goedkoper. Heel wat Nederlanders en Belgen halen hun vierwieler dan ook daar. Sinds de Europese Unie een feit is, is het invoeren van een auto uit Europese landen immers kinderspel.

De RDW nam ingevoerde auto’s echter eens goed onder de loep. Ze vergeleken de kilometerstanden op de display met documenten als keuringsrapporten, die ze in het land van herkomst opvroegen. Zo werden er 5.218 auto’s die uit Duitsland kwamen onderzocht. In de helft van de gevallen bleek de kilometerstand tussen 10.000 en 50.000 kilometer teruggeschroefd te zijn. In twintig procent van de gevallen waren er zelfs nog meer kilometers ‘verdwenen’. Nu werden wel enkel die auto’s onderzocht waarbij er al een vermoeden was van fraude. RDW schat dat er in totaal bij zo’n tien procent van de auto’s die uit Duitsland komen, gesjoemeld werd.

Nu hoeft een hogere kilometerstand bij een auto niet per se slecht te zijn. Ook andere factoren, zoals hoe stipt hij onderhouden werd, dragen bij aan de betrouwbaarheid ervan. Maar toch: onderdelen die meer ervaring hebben, hebben meer kans om stuk te gaan of te verslijten. Een auto met een hogere kilometerstand is bijgevolg vaak minder betrouwbaar en duurder in onderhoud – en dus tweedehands minder waard.

RDW schat dat de jaarlijkse economische schade van Duitse auto’s met teruggedraaide kilometerstand zo’n 42 miljoen euro bedraagt. Toch maar beter opletten dus, vooraleer je de koop van de eeuw in Duitsland pleegt.

REACTIES

Lees ook Meer van deze auteur